Створення поля креативності засобами педагогічних технологій











На сучасному етапі розвитку суспільства гостро постає проблема формування особистості, яка гармонійно поєднує здатність до критичного мислення, грунтовні знання, бажання удосконалювати їх, оперативні вміння та навички, які дозволять здійснити особисту реалізацію у житті.


Завдання вчителя – обрати такі педагогічні стратегії, які забезпечать здатність учня ефективно діяти за межами навчальних ситуацій, продуктивно розв’язувати реальні проблеми в повсякденному житті.


Мета вчителя – реалізувати свій творчий потенціал, знайти обдарованого зацікавленого, працьовитого учня, допомогти реалізувати інтереси та творчі здібності. Одним із засобів досягнення цієї мети є створення поля креативності, яке дозволить поєднати педагогічні технології, психологію вікових особливостей та творчий розвиток дитини.


Проблемі креативності у світі приділяється значна увага з боку таких відомих психологів як Б. Теплов, В. Шадриков, А. Матюшкін, Я. Пономарьов, М. Гнатко та інші. Теоретичним підгрунтям для поля креативності виступає теорія креативного розвитку дитини.


Що ж таке креативність?


За твердженням Е. Фрома : «Креативність – це здатність дивуватися, відшукувати рішення в нестандартній ситуації, вміння спрямовувати свої сили на нове, глибоко усвідомлюючи власний досвід».


За якими ознаками можна виділити з натовпу таку людину?
Креативні люди - це сміливі люди. Вони не бояться пробувати нове.
Інтуїція для них не менш важливий інструмент прийняття рішень, ніж логіка.
У креативних людей відмінне почуття гумору.
Креативні люди - це ті, хто ділиться своїми думками та ідеями з іншими.
Легко розбираються в найзаплутаніших переплетеннях інформації. Креативні люди піддають отриману інформацію критичного осмислення, ніколи не йдуть на поводу у натовпу.
Їм цікавий сам процес, а не тільки результат.
Люблять дізнаватися нове, шукати відповіді на найскладніші питання. Чим складнішее завдання, тим охоче за неї візьметься творча, креативна людина.
Креативні люди завжди в пошуку: рішень, відповідей, знань та ідей.
Креативні люди - прекрасні вчителі. Вони легко пояснюють важкі для розуміння речі іншим, простежують зв'язок між наявним матеріалом і створюють з нього нове.
Креативна людина не терпить кордонів і рамок. Вона постійно розширює свій кругозір, примірює на себе нові точки зору.
Креативні люди - новатори. Вони з цікавістю беруться за тестування нових ідей і опиняються в майбутньому конкурентоспроможними.






Щодо поля креативності то це психолого- дидактичні умови для прояву і розвитку творчого потенціалу дитини з метою реалізації її індивідуальності.


Існують концептуальні засади створення поля креативності:


1.Мотиваційна напруженість – інтенсивна пошукова діяльність, яка передбачає перехід від однієї стадії творчого пошуку до іншої, в ході розв’язання творчого завдання.


2. Суб’єкт – взаємодія – презентація.


3.Кожна дитина від народження має творчий потенціал, який реалізовується у процесі активного вирішення та пошуку.


Найбільш ефективними прийомами розвитку креативності є ті, в основі яких лежить розвиток особистості дитини, тобто, особистісно орієнтоване навчання.


Особистість характеризується здатністю проявляти свою творчу сутність, творчий потенціал. Тому цілі і завдання креативного мислення мають стимулювати розвиток нестандартного рішення дітей.


На мою думку, створити поле креативності – означає підібрати такі пошукові завдання, які б дозволили перетворити природню цікавість у постійну творчу активність і головним завданням кожного вчителя має стати пошук обдарованого, зацікавленого, допитливого учня.


Враховуючи вікові особливості дітей, варто відмітити, що оптимальними педагогічними технологіями в полі креативності є уроки-подорожі, уроки-рольові ігри, інтелектуальні вікторини. Сучасна педагогічна наука пропонує велику кількість таких ігор: «Замкни ланцюжок», « Намисто понять», « Ігровий каскад», тощо.


Найбільш цінною технологією креативного навчання є проектна діяльність. Саме тут створюються умови для особистісного розвитку обдарованих учнів, відбувається співпраця між дітьми. Запропонована система стає ефективною завдяки методам креативного навчання:


Метод часових обмежень


Метод швидкісного ескізування


Метод «Як би…»


Метод вигадок та інш.


Оптимальною технологією навчання для дітей, більшість педагогів вважають добре знайоме нам - інтерактивне навчання.


Це відомі вправи : «Мозковий штурм», « Навчаючи – учусь», «Ажурна пилка», « Займи позицію», а також робота в парах робота в групах, різноманітні рефлекторні вправи, тощо.


Поле креативності потребує постійного оновлення арсеналу прийомів і методів навчання:


- ТРВЗ ( теорія розв’язання винахідницьких завдань)


пропонує певний набір прийомів мислення, кінцевою метою яких є свідоме досягнення стану « осяяння», підказок, інтуїції.


- Ейдетика – технологія формування образного мислення, в основі якого запам’ятовування інформації через образи, асоціації і відчуття.


- Проблемні запитання і завдання


- Побудова гіпотез – учні висувають власні гіпотези щодо вирішення наукового завдання, роблять свої припущення, що можуть стати темою власного дослідження.


- Написання проблемно- ситуативних есе тощо.


Сучасні методи і прийоми навчання сприяють створенню ситуації розвивального дискомфорту ( розвитку інтелектуальних і вольових якостей дитини). Виникає потреба в постійному пошуку й вирішенні важких нестандартних завдань. Відбувається самоактуалізація в повному розумінні цього слова, як природний прояв особи, як радість творчості. Саме до такої діалектики в роботі з дітьми потрібно прагнути сучасному вчителю. Показником ефективності описаного методу є прагнення учня працювати самостійно . У педагогічній практиці ця теорія спонукає вчителя до проведення командних завдань, дискутування, еврестичних бесід, розвивальних проектів, квестів (аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями), групової роботи, пошуку інноваційних прийомів навчання.


Створення поля креативності – процес послідовний, який має підгрунтям теорію розвитку дитини. У полі креативності дитини мають бути використані передові освітні технології. І саме вчителем в освітньому середовищі має бути збережено особистісний розвиток дитини.


Розуміння психолого-педагогічної проблеми поля креативності дозволяє створити цілісну педагогічну систему. Робота вчителів у цьому просторі допомагає утвердитись дитині як особистості, індивідуальності, громадянину, розвинути свої обдарування і досягнути успіху і визнання.





Коментарі