«Підвищення
рівня освіти шляхом формування позитивної мотиваційної сфери учнів»
«Найтонші
джерельця, з яких наповнюється ріка єдності навчання й виховання — це бажання
дитини вчитися. Але
як же відкривати оті джерельця, як зробити, щоб вони не замулилися? Чим
попередити тривожне явище, з яким, на жаль, часто доводиться стикатися нам,
педагогам: скажімо, дитина несла до школи вогник жаги до знань, але він хутко
погас, натомість народився найстрашніший, найлютіший ворог навчання —
байдужість»?
В.Сухомлинський
Я
відкрию вам свої секрети боротьби з
учнівською байдужістю. Кожний робочий день у моєму класі розпочинається
з ранкової зустрічі.
Вправи для цього є дуже
різні.
Наприклад: « Передай іграшку».
Учні стають у коло, передають по
черзі іграшку і висловлюють своє побажання другові на весь день.
Ще дуже
хороша вправа: „ Що тобі скаже лялька?”
Діти дивляться в очі ляльці і
розповідають про свої проблеми. Лялька „уважно слухає”, а в той час на
душі добре і легко. Ранкові зустрічі дають позитивний заряд на весь
робочий день і учням, і вчителю.
Щоб
розвивати творчі здібності своїх учнів, я дуже часто використовую нестандартні
форми проведення уроків.
У
своїй педагогічній діяльності не забуваю
про мнемотехніку. Я
вважаю, що опора на емоційність, образність, власний досвід - це найкращий шлях
до розвитку творчої особистості. При вивченні матеріалу кожна дитина може
уявити образ, у неї виникнуть спогади і приємні емоції.
Наприклад, на
уроках з природознавства проводжу
гру „Уяви себе”. Кожний урок розпочинаю з гри. Пропоную дітям заплющити очі і уявити себе легенькою хмаринкою,
першим весняним проліском, лісовим струмочком чи білою пухнастою сніжинкою.
Потім ставлю запитання:
-
У які кольори ви прибрались?
-
Що навкруги бачите?
-
Що чуєте?
-
З ким дружбу ведете?
-
Кого боїтеся?
-
Про що мрієте?
-
Що любите?
Після таких
вправ діти внутрішньо і зовнішньо
відчувають стан того чи іншого об’єкта. Чи це тремтячий осінній листочок, чи сумні берізки у шкільному
сквері, чи плакучі верби над річкою .9 пауза0
Чим ефективне
для мене володіння мнемотехнікою?
Діти вчаться аналізувати, виділяти
головне, а це щоразу піднімає дитину на 1 щабель вище.
Я давно зробила висновок: чим вищий рівень знань, тим
складніше проблемне завдання треба давати учням.
Якщо у дитини
виникає „Чому?”, значить, в
неї є прагнення до розвитку, до творчості. Значить, попереду ще велика і
клопітка робота.
Як же
підвищити навчальну мотивацію молодшого школяра? Способів багато. Дуже цікавим мені здався досвід
однієї французької вчительки - Сесіль ЛЕШАС який я використовую вже 3 роки у своїй педагогічній діяльності.
Мені хочеться
розповісти про декілька цікавих дрібниць, які допомагають моїм учням навчатися з інтересом і бажанням.
На моєму вчительському столі на видному місці лежить красивий зошит. На обкладинці гарно і яскраво написано: «Почесний зошит». Вгорі кожної сторінки - ім'я дитини. Сторінок стільки, скільки дітей у класі. Протягом дня я та інші педагоги записуємо успіхи дітей на відповідні сторінки. Це можуть бути вдалі відповіді, цікаві роботи, правильно і швидко вирішена задача, допомога в якій -небудь справі , тобто, будь-який крок вперед з боку учня. Зовсім не обов'язково щодня писати про кожного учня . Спочатку я сама вирішувала, кого відзначити в Почесному зошиті. Поступово клас долучився до обговорення принципів ведення зошита, щоб все було по-чесному і по заслугах, щоб був справжній привід для гордості. Ось наприклад:
. 17 січня - спасибі, Андрію, ти так старався на уроці.
29 січня - Віталику, браво! Ти гарно прибрав клас.
На моєму вчительському столі на видному місці лежить красивий зошит. На обкладинці гарно і яскраво написано: «Почесний зошит». Вгорі кожної сторінки - ім'я дитини. Сторінок стільки, скільки дітей у класі. Протягом дня я та інші педагоги записуємо успіхи дітей на відповідні сторінки. Це можуть бути вдалі відповіді, цікаві роботи, правильно і швидко вирішена задача, допомога в якій -небудь справі , тобто, будь-який крок вперед з боку учня. Зовсім не обов'язково щодня писати про кожного учня . Спочатку я сама вирішувала, кого відзначити в Почесному зошиті. Поступово клас долучився до обговорення принципів ведення зошита, щоб все було по-чесному і по заслугах, щоб був справжній привід для гордості. Ось наприклад:
. 17 січня - спасибі, Андрію, ти так старався на уроці.
29 січня - Віталику, браво! Ти гарно прибрав клас.
Оцінка надзвичайно важливий елемент уроку. Усний коментар педагога здатний пом’якшити гіркоту, підбадьорити, дати надію, викликати почуття співпереживання наприклад вислови вчителя :
Який я радий!
-
Як же ти мене
здивував!
-
Я
в тобі не сумніваюсь.
-
Ти просто золото.
-
Ти сам себе не
знав - емоційно підключають дитину до успіху
Шановні колеги,
хочу звернутися до вас словами Василя Сухомлинського :
« Не забувайте, що грунт на якому будується педагогічна
майстерність - у самій дитині, в її
ставленні до знань і до нас вчителів.
Дбайливо збагачуйте цей грунт , без нього
немає школи.
Дякую за увагу!
Коментарі
Дописати коментар